Etično poslovno obdarovanje: Kdaj darilo ni več darilo?

Etično poslovno obdarovanje: Kdaj darilo ni več darilo?

3 min

 277 ogledov

15. novembra 2021
Etično poslovno obdarovanje: Kdaj darilo ni več darilo? 1 Renata Novak je strokovnjak na področju vsebinskega marketinga, digitalnega marketinga in upravljanja blagovnih znamk.
Etično poslovno obdarovanje: Kdaj darilo ni več darilo? 1 Renata Novak is a brand manager, digital marketer and content writer.

 278 ogledov

Kot ponudniki ogromnega števila promocijskih in poslovnih daril glasno zagovarjamo obdarovanje zaposlenih, strank, in poslovnih partnerjev. Kljub temu pa se zavedamo, da je pri tem potrebno upoštevati številne zakone obdarovanja v poslovnih krogih. Ni dvoma, da ima etično poslovno obdarovanje pomembno vlogo pri krepljenju poslovnih odnosov. Okusen obrok z dobaviteljem lahko pomaga skleniti nove posle; personalizirano pisalo lahko v vašo stranko vlije več zaupanja v vaše podjetje.

Včasih pa je meja med tem, kaj je darilo in kaj je “podkupnina”, lahko nejasna. Sprejemanje daril, storitev in gostoljubja pa lahko nedolžno prijateljsko gesto spremeni v obtožbe o neetičnem ali celo nezakonitem ravnanju v vašem podjetju.

Kdaj darilo ni več darilo?

Najprej razmislite, kaj je glavni cilj vašega poslovnega darila. Je njegov namen vplivati na poslovno razmerje ali želite z njim doseči nekaj več? Ali pa se gre le za znak zahvale za zaupanje?

Na kaj je treba biti pozoren?

Ključnega pomena je tudi čas. Ali ste s stranko na robu sklenitve velikega posla, ki bi povečal vaš bonus ob koncu leta za precejšnji znesek? Ali vam je ponujeno darilo tik pred ali med razpisnim postopkom? Tako podarjanje kot tudi sprejemanje daril z namenom dokončnega sklepanja posla je kaznivo po Zakonu o integriteti in preprečevanju korupcije Republike Slovenije.

Praktični primer: če menedžer, ki išče novo službo, višjemu vodji v drugem podjetju ponudi vstopnice za tekmo na Stožicah, ali se to “darilo” štelo za primerno? Zdrava pamet nam pravi, da ne.

Koga obdarujete?

Komu je darilo namenjeno? Obdarovanje določenih oseb, kot so, na primer, javni uslužbenci, se pogosto razume kot nezakonito plačilo in posledično vzbuja sum. Vendar pa se definicije tega, kaj je javni uslužbenec, lahko razlikujejo. V mnogih državah je težko razlikovati med zaposlenim v podjetju v državni lasti in članom vlade, ki prav tako dela v podjetju v državni lasti.

Načelo, ki se včasih uporablja za določitev ustrezne ravni obdarovanja, je načelo vzajemnosti. Če torej sprejmem ponudbo, ali lahko v zameno ponudim enako vrednost? Na primer: »Če mi moj dobavitelj ponudi vstopnice za gledališče, mu lahko to povrnem?« Če je odgovor »ne«, se to lahko obravnava kot poskus nakupa uslug in ga je priporočljivo zavrniti.

Kako lahko podjetja torej podpirajo osebje? Mnoga podjetja imajo pristop ničelne tolerance do dajanja in prejemanja daril ter gostoljubnih storitev. Vendar to ni vedno najbolj praktičen pristop in lahko pomeni, da se zaposleni znajdejo v neprijetni situaciji, ko morajo javno zavrniti ponujeno darilo.

To še posebej velja za zaposlene v multinacionalnih podjetjih, ki delujejo v državah, kjer je obdarovanje pomembna kulturna tradicija in ključnega pomena pri gradnji poklicnih odnosov, kot je na primer podarjanje rdečih kuvert za kitajsko novo leto. Nekatera podjetja so se zato odločila, da ne bodo izvajala globalne splošne prepovedi, temveč so določila lokalno določene omejitve vrednosti daril, ki se lahko dajo ali prejmejo.

Jasna politika

Zaposleni potrebujejo napotke glede protokola podjetja o dajanju ali sprejemanju daril. To vključuje iskanje odobritve njihovega vodje ali nekoga višjega ter vpis v register daril. Včasih je potrebno darila visoke vrednosti podariti v dobrodelne namene ali podjetju samemu. Darila visoke vrednosti se lahko nato ob koncu leta prodajajo na dražbi z namenom zbiranja sredstev za dobrodelne namene.

Navodila se običajno nahajajo v etičnem kodeksu podjetja, kjer je orisano stališče podjetja do obdarovanja. Politika daril in gostoljubnosti mora biti skladna z vsemi drugimi vidiki etičnega programa organizacije pri spodbujanju visokih standardov poštenosti in integritete pri odločanju in vedenju.

To leto torej ni potrebno biti Grinch. Svoje zaposlene seznanite s politiko daril vašega podjetja in jih s tem spodbudite, da razmislijo o etičnih posledicah pred samim obdarovanjem. Prav tako pa ponudite dodatno podporo tistim, ki so del kulture z različnimi normami obdarovanja. Tako boste obema stranema prihranili zadrego in potencialno tudi ugled vaše organizacije.

Najbolj brane objave

Most Popular Posts

 280 ogledov

Povezane objave

 276 ogledov