Etična dilema pri poslovnih darilih: dajanje ali podkupovanje?

Etična dilema pri poslovnih darilih: dajanje ali podkupovanje?

4 min

Loading

18. aprila 2022
Etična dilema pri poslovnih darilih: dajanje ali podkupovanje? 1 Renata Novak je strokovnjak na področju vsebinskega marketinga, digitalnega marketinga in upravljanja blagovnih znamk.
Etična dilema pri poslovnih darilih: dajanje ali podkupovanje? 1 Renata Novak is a brand manager, digital marketer and content writer.

Loading

Predpostavka obdarovanja je starodavni način izražanja hvaležnosti, spoštovanja in ljubezni. Dajanje samo po sebi je dokaj neškodljivo in temelji na filozofiji vzajemnosti, ki je običajno izražena s frazami, kot je “kar seješ, to boš žel”. Medtem ko so darila pogosto podana kot dobrovoljna gesta, pretirano radodarna poslovna darila pritiskajo na prejemnika, zato ni presenetljivo, da postaja meja med iskrenim dajanjem in podkupovanjem vse bolj izkrivljena. Marsikateri podjetnik se zato podarjanju poslovnih daril raje izogne – toda s poznavanjem zakonov in razumevanjem okoliščin bi le redko naleteli na kočljivo situacijo.

Darila, ne glede na njihovo vrednost, lahko ustvarijo neupravičene predsodke. Kaj so torej darila in kaj so podkupnine? Opredelitev daril in podkupnin se morda zdi preprosta, toda videli boste, da je to razumljiva skrb v poslovni in poklicni etiki: Kakšna je razlika med darilom in podkupnino? Darilo je nekaj vrednega, dano brez pričakovanja vračila; podkupnina je ista stvar, dana v upanju na vpliv ali korist. Darila in podkupnine so lahko denarni, dejanski predmeti ali pa so lahko vstopnice za športni dogodek, zabavo, potovanja, kroge golfa ali obroke v restavraciji.

Tudi če se strinjamo, da je dajanje podkupnine z namenom vplivanja na odločitev ali izid, napačno, se je vse težje odločiti, kje potegniti mejo med dopustnim in nedopustnim dejanjem. Včasih je sprejemanje teh daril in ugodnosti lahko ustrezen del poslovnega odnosa. V nekaterih situacijah pa je njihovo sprejemanje lahko resna kršitev poslovne in poklicne etike in morda celo kršitev zakona.

Kakšni so torej zakoni obdarovanja?

Politike in prakse glede ravnanja z darili in povabili na posebne dogodke se razlikujejo od podjetja do podjetja. Za nekatere potencialna škoda za verodostojnost organizacije ni vredna tveganja in prepovedujejo vsa darila zaposlenim, razen osebnih daril prijateljev in družine. Druge organizacije sprejemajo darila, ko pa jih prejmejo, jih podarijo neprofitni organizaciji. Potem obstajajo tudi nekatere organizacije, kjer je treba prejeta darila prijaviti in se to vodi v registrih. V drugih organizacijah se nezaželena darila delijo z vsemi zaposlenimi. Če imajo vsi enako korist, lahko to zmanjša zaznavanje, da je bilo darilo namenjeno vplivanju na dejanje enega samega zaposlenega.

Južna Afrika je naredila dolgo pot pri reševanju izkrivljene meje med podjetji in podkupovanjem. V ta namen je stopil v veljavo Zakon o preprečevanju in boju proti koruptivnim dejavnostim št. 12 iz leta 2004, ki je nadomestil Zakon o korupciji iz leta 1992. Zakon razširja svojo uporabo s uradov korumpiranih javnih funkcionarjev na zasebni sektor in druge subjekte. Zakon jasno kriminalizira zahtevanje denarnih in nedenarnih daril, privolitev ali ponujanje denarnih in nedenarnih daril. Če ne prijavite koruptivnih dejanj, je zagrožena najvišja kazen 10 let zapora.

Naslednja vprašanja vam lahko služijo kot vodilo pri razmišljanju o pristopu vašega podjetja k tej temi:

  • Ali ima vaše podjetje kodeks ravnanja ali politiko o darilih in udeležbi na družabnih dogodkih, povezanih z delom, ki usmerja zaposlene? Je jasno in primerno?
  • Ali obstajajo drugi načini za priznanje vrednosti zaposlenih, ne da bi jih izpostavili potencialno neprijetnim situacijam?
  • Ali bodo vaši sodelavci, drugi prodajalci, deležniki, delničarji podjetja ali širša javnost pozitivno ocenili vašo udeležbo na dogodku?
  • Ali ima vaše podjetje program usposabljanja, ozaveščanja ali mentorstva za opremljanje osebja na vseh ravneh z notranjim pristopom k etiki, ki temelji na vrednotah in načelih? Pristop od znotraj navzven bo osebju pomagal razpravljati in razumeti pomen etičnega vedenja z osebnega in organizacijskega vidika.

Dajanje daril ali delanje uslug za vplivanje na rezultate in brez preglednosti vaših namer na koncu spodkopava zaupanje v poslovne odnose – ne glede na to, ali gre za vaše podjetje ali zunaj njega. Če ste obdarovalec, ugotovite, kakšne politike obdarovanja imajo vaša ciljna podjetja. Ko se ukvarjate z organizacijami iz različnih držav, ugotovite, kakšni so njihovi običaji obdarovanja. Ugotovite, kaj bi cenili in cenili in kaj bi lahko bilo žaljivo. Pokazali boste, da je bilo v darilo veliko razmišljanja. Darila, ki bi prejemnika spominjala na vašo državo, bi bila cenjena. Ugotovite, kaj piše v etičnem kodeksu vaše ciljne organizacije ali poklica.

Obstajajo etični kodeksi za revizorje, računovodje, zdravnike, odvetnike, državne uradnike, farmacevtska podjetja, novinarje in večino drugih poklicev. Zadregi in nepotrebnim stroškom se boste izognili tako, da boste raziskali, kaj so ti etični kodeksi. Trdo delajte, da vzpostavite verodostojnost in zaupanje med svojimi sodelavci, drugimi podjetji, s katerimi poslujete, in kar je najpomembneje – z delničarji. Verodostojnost in zaupanje v prakse vašega podjetja temeljita na odgovornosti in videzu. Če sprejemanje darila ali udeležba na dogodku na tujo milost spodkopava vašo verodostojnost ali ustvarja videz neprimernosti, tega ne storite!

Najbolj brane objave

Most Popular Posts

Loading

Povezane objave

Loading